torsdag 1. januar 2015

Nyttårsforsett 2015!

Godt nytt år!!


Det er 2015! Et nytt år! Nye sjanser. Nye muligheter.


Dette året har jeg bare to nyttårsforsett, som jeg planlegger å ta veldig alvorlig. Det er ikke alle år jeg har forsett, og som regel har det handla om - å lære meg spansk, å øve mer på gitar, trene mer og lignende mål...

Dette året har jeg som sagt to.

1. Jeg vil være snill mot meg selv.

I dag er jeg takknemlig for at jeg har føtter, deler av kroppen som jeg tenker sjelden på og gir lite ære. Men jeg har aldri vondt i føttene mine, de funker utmerka og jeg bruker dem flittig hver dag. Fysisk må de ofte ta støyten, og jeg utfordrer dem hele tida ved tidvis jogging og annen belastning. Jeg er takknemlig for føttene mine og jeg vil behandle dem bra og legge merke til dem.

Jeg vil lære å være snillere mot meg selv. Si finere ting til meg selv i speilet, glede meg over at kroppen fungerer, selv om det har kommet et par kilo for mye. Om jeg ikke får de vekk, vil jeg framdeles være snill med meg selv i år og si fine ting om den.

Når jeg gjør feil - og det skjer hele tida - vil jeg være nådig mot meg selv, og godta at jeg gjør feil og at det er en del av livet. Jeg må ikke nødvendigvis slutte med dette, skjerpe meg og bli veldig mye flinkere. Jeg vil være rask med å tilgi meg selv og tåle meg selv. Jeg vil fokusere mer på alt jeg får til, alt jeg gjør, alle jeg klarer være der for, i steden for alt jeg ikke rekker, ikke gjør godt nok, ikke klarer fullføre.




2. Jeg vil tenne mer lys.

Christina, min søster er fantastisk til å tenne lys over alt. Uansett når tid på året så bruker hun haugevis av telys i stue, kjøkken, TV-stue, overalt hvor hun er. I stua er det gjerne lys i alle krinkler og kroker, til stor brannfare for vimsete personer som jeg, som fort kan velte omliggende gjenstander i farta. Jeg har mange venner som tenner mye lys.

Selv har jeg aldri gjort det. Det er ikke for at jeg er lat eller ikke syns det er flott og forandrer rommet. Det er bare fordi jeg ikke kommer på det! Det er aldri naturlig for meg å tenne lys, jeg er ikke vant med å gjøre det, og hadde sikkert bare husket det om det skulle være en storslått julaften-feiring hjemme hos meg selv hvor jeg hadde ansvaret for alt. Kanskje jeg hadde kommet på det da? Jeg er heller ikke særlig detaljefokusert, som nok bidrar til mitt dårlige nivå på lystenning.

Men som sagt, det forandrer et rom, og jeg merker det. Det gir varme, og det er nydelig å se på.

Jeg vil bli flinkere til å tenne lys - over alt hvor jeg er, og til og med i varmen på Hawaii, i leiligheten min der, hvor å tenne lys kan føles overflødig, vel luksuriøst, og veldig farlig! Også der vil jeg tenne mer lys. Og i Korea, som jeg snart skal dra til; sittende på et kaldt, trangt internatrom med fremmede rundt meg, der vil jeg tenne lys.

Jeg har lyst til å være mer bevisst på å tenne lys på andre måter også. Hos mennesker jeg møter på min vei. Tenne lys hos de som trenger det mest. Tenne lys hos de som forventer det minst. Å tenne lys som kan lyse opp de mest håpløse omstendigheter, både hos meg selv og andre.


Dette er mine nyttårsforsett for 2015.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar