torsdag 6. oktober 2011

pass over

Det er siste dagen i påsken, 2.påskedag, og jeg lurer på om jeg har forstått noe mer om hva den egentlig handler om.

Jeg så litt på påskeprogrammene med Egil Svartdahl, fikk med meg Passion of the Christ i Misjonskjerka på langfredag... og var på kveldsgudstjeneste på Saron 1.påskedags kveld... Og pynta leiligheten i gult, med egg og fjør, gule blomster og gule lys... Det er så lett at det bare blir en tradisjon, noe utad, tenker jeg, og at det ikke skjer noe som helst inni. Butikkene er fulle av påsketilbud og påsketing du bør kjøpe. Det er fullt opp av påskegudstjenester og påskekonserter i de forskjellige kirkene, påskenøtter og påskekrim på TV og folk drar på skitur i fjellet.

Og alt dette er jo vel og bra, det er godt når påsken kommer så du kan ta en pust i bakken, for oss studenter jobbe litt ekstra... men det må ikke bare bli det. Da jeg satt bakerst i mørket på fredag og så Passion of the Christ for 3.gang, med dongerijakken foran ansiktet store deler av filmen, slår det meg at det ikke er oss det handler om i påsken... Det handler faktisk ikke så mye om oss i det hele tatt. Det handler om Jesus, og det han gjorde.
http://static.guim.co.uk/sys-images/Film/Pix/pictures/2008/06/30/passionofthechrist460.jpg
Noe annet jeg tenkte mens jeg så filmen, var størrelsen på offeret Jesus gjorde og var for oss. Plutselig virket min egen egoisme utrolig stor, og mine offer veldig veldig små. All tida jeg kan bruke på meg selv, på ingen ting, og bekymringene over så mye som betyr så lite. Jeg vil noe mer. Jeg vil. Jeg vil bety noe for noen. Og jeg vil gi tilbake til Han som har gitt meg alt.

1 kommentar:

  1. Ja, det e sterkt å tenka på ka det må ha kosta for Jesus å gå den veien Han gjekk. Har hørrt litt på andaktane så e lagt ut på Vårt Land (www.vl.no). Eg va sanneligt med å slå spikrane gjønå hendene hans, eg og. Men ikkje nok med det. Jesus gjorde det nettopp fordi eg sko få gå fri.

    Trond Westby, ein kamerat av meg, har skreve ein sang om dette. Den komme på den nya Impuls-platå i juni. Fantastiske sang. Ska faktisk i studio imårå tidligt og legga ak.gitar på an. Blir stas.


    Veien du gikk

    Veien du gikk
    Korset du bar
    Smerten du fikk
    av hvert ett slag

    Jesus, hvem kan lignes deg
    Jesus, hvem kan måles med deg

    Blodet som rant
    til Guds behag
    har vasket bort
    vår skyld og skam
    apr 18, 2006 at 00:38 | Kjell Rune


    Hei Renate! =) ville bare sei at eg he bestemt meg for musikk på Ansgar! Snakte med Torill, og hu øvebeviste meg om at "selfølgelig" ska eg gå musikk.. hehe.. Eg trur det e d retta! =)
    Snakkes! Klem fra meg
    apr 19, 2006 at 10:35 | Miriam


    For ein fine tekst, Kjell Rune! Lykke te i studio!

    Og Miriam!!! Så sinnsykt bra du har bestemt deg!!! Det va kjekt å hørra! Eg tror og du har valgt rektigt, og at du komme te å få et fantastisk år! Men fysst e det TUNISIA!!!:)
    apr 20, 2006 at 10:50 | renate


    Jess det stemme!! Nå e d ikkje lenge te Tunisia.. å eg glede meg veeeldig!!! :D Det blir kjekt å reisa på tur me deg og di andre! =)
    apr 20, 2006 at 12:34 | Miriam

    SvarSlett