onsdag 12. juni 2013

Jeg leter...

Jeg er på leting i Spania. Etter Gud. Og meg selv. Og livet.


Jeg leter nok etter litt av hvert, kanskje en ramme som kan holde dette skjøre som kalles livet?

På leting etter Gud?! Det virker rart å skrive det. Jeg har vel funnet han, har jeg ikke? For lenge siden vel!! På en måte da jeg var 3 og forstod at jeg ville følge Jesus... Seinere da jeg var 10-11 og det ikke lenger var så kult å være "kristen" og jeg faktisk måtte ta et valg... Eller kanskje jeg først fant han da jeg som 14-åring var på GO-festival i Kristiansand og hørte at du kunne ha et personlig forhold til han, og så ungdom rundt meg som hadde det, og at jeg selv manglet det... Eller egentlig, på en måte kan jeg vel kanskje ikke si at jeg fant han før jeg var 18 - da jeg erfarte dette selv... disse personlige, spesielle, intime, altoppslukende, rare møtene med Gud som ble til en relasjon.

Allikevel er jeg på søken. Og leter etter han. Og jeg vet ikke om jeg har funnet han.

Av og til føles han som en glatt fisk som akkurat når du tror du har han, glipper ut av hendene på deg.... så er det en ny jakt etter fisken. Andre ganger, når jeg tror jeg har forstått han, går det opp for meg at det ikke er sånn jeg trodde i det hele tatt. At det kanskje til og med er motsatt. At han må være full av paradokser. Eller at jeg har misforstått helt. Mange ganger klarer jeg ikke binde sammen mine egne erfaringer, min egen tro og tvil, og det jeg leser i Bibelen samt undervisning og det jeg har hørt om han de siste årene, eller egentlig hele livet. Hvem er han egentlig?

Etter at jeg var 18, på Disippeltreningsskole på Hawaii og definitivt kunne si at jeg hadde funnet han, at det var mer enn noe jeg hadde hørt om, har livet med Gud vært fullt av kontraster. Det har vært høye fjellturer og radikalitet med tårer og følelser, og mye fred og glede. Og det har vært dype daler, preget av smerte og avstand. Noen ganger tro så sterk at jeg vet at han sitter ved siden av meg. Andre ganger tvil sterkere enn troen, nagende, usikker, famlende... Det har vært sterke opplevelser, og mangel på dem. Konkret og mystisk, noen ganger på samme tid.


Jeg leter over alt hvor jeg kommer. I bøker - alt fra siste krimroman om Harry Hole og slektssagaer fra 1500-tallet til Jobs bok i Bibelen, samt Jeremia og disippelen Johannes´ sine bøker... jeg leter i egne erfaringer og andres liv og opplevelser, i dikt, i naturen, i stillheten i morgentimene i et annet land, i travelheten på en myldrende kafé midt i middagsrushet.



Hvem er han egentlig? Vil jeg finne han denne gang? Og vil han la seg finne av meg?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar