fredag 26. august 2016

Drømmejobben

Jeg tror jeg har fått drømmejobben!

Som fribykoordinator i Stavanger kommune!

Midt i jobbtørke i Rogaland og en global krise så stor og omfattende at jeg tror vi bare aner konturene av den, har jeg begynt og jobbe for forfulgte forfattere bosatt i Stavanger.

Det har vært mye venting og mye grubling i denne prosessen. Jeg hadde såvidt begynt på ferie etter en strevsom masterinnspurt og var egentlig ikke ute etter jobb enda. I tillegg var jobben som fribykoordinator ikke lagt ut på finn og NAV sine sider, men jeg fikk et tips dagen før søknadsfristen gikk ut. Deretter ble det halvannen måned med venting. Jeg begynte å gruble - var jeg klar for en sånn jobb, var jeg sterk nok, erfaren nok, hadde jeg det som trengtes?

Stillingen fikk - ikke uventet - mye respons, og jeg ble tatt ut som en av seks kandidater til intervju. Jeg brukte dagene før til å lese og sette meg inn i yrket så godt som mulig. Å være Stavangers fribykoordinator, hva ville det si?

Mens jeg researcha fant jeg ut mye spennende. Jobben ville være å koordinere og være rådgiver for byens fribyforfatter Mohammad Habeeb, som kom som forfulgt forfatter og aktivist til Stavanger i 2015. Den ville også innebære å følge opp noen av Stavangers tidligere 9 fribyforfattere (de fleste bor framdeles her) og mye mye mer. Jeg lærte for første gang om ICORN - International cities of refuge network, og norske PEN, og internasjonale PEN, som ble stiftet av Salman Rushdie i 1993 for å gi knebla forfattere et nettverk og et trygt sted å reise til hvor de kunne uttrykke seg fritt.

Fribynettverket, med PEN og ICORN i ryggen har bare vokst og vokst og for tiden er det 12 slike byer i Norge, og 57 på verdensbasis som hvert andre år tar imot en forfulgt forfatter og gir ham eller henne opphold i en av byene og mulighet til å fortsette sitt forfattervirke.

Jeg kan nesten ikke tro at jeg skal få være en del av dette, og jeg gleder meg sånn til oppgavene. Jeg føler den bare har falt i fanget mitt, men at jeg på en eller annen merkelig måte likevel er veldig klar og forberedt! Jobben er hovedsakelig på Sølvberget i sentrum av Stavanger, hvor ICORN også har sitt hovedsete. De velger daglig ut byer og fordeler forfattere, og tar imot søknader over hele verden. Jeg er en del i serviceavdelingen i 1.etasje også, og er veldig klar for besøk, omvisninger i Sølvberget og lunch- og middagspauser i Stavanger i tida framover!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar