lørdag 3. juni 2017

Update: Livet etter Modum

Etter en kjempefin tur i Oslo

Det har gått tre måneder siden Modum Bad, men det føles lengre. De tre månedene virker langt borte nå, fjerne, det har skjedd så mye siden da. I tiden rett etter leste jeg gjennom journalene jeg hadde skrevet og undervisningen vi hadde fått, og artiklene - om følelser, om sinne og om skam. Men så datt realitetene innover meg, at det var over. En ny hverdag slo meg, med alt fra ansvar på arbeid hvor jeg raskt måtte sette meg inn i det som hadde skjedd mens jeg var borte, å innfinne meg på Bryne og fikse alle praktiske ting som ikke funket i leiligheten, å komme tilbake til menigheten som jeg hadde vært inn og ut av de siste årene, til å finne tilbake til forskjellige relasjoner. 

Etter hvert gikk det opp for meg at jeg ikke bare var kommet tilbake fra Modum, men også tilbake fra misjon, tilbake til Norge og Bryne etter flere år med reising til Hawaii og Sør-Korea. Alt føltes uvant; kulturen, folkene... Hvem var jeg nå, etter livet som student og omreisende misjonær? Hvem var jeg nå i menigheten? Hvem var jeg nå på Bryne? Hva var rollen min på jobb, på Sølvberget? Alle spørsmålene slo meg med full styrke, og gjorde at jeg følte at jeg befant meg i en enorm gigantisk kultur- og identitetskrise. Jeg visste at tida på Modum hadde forandret meg, men hva gjorde jeg med den jeg var blitt nå, og hvordan fortsatte jeg herfra?

En sånn krise går ikke over på tre måneder, og selv om det føles som om det verste er over, så er jeg sikkert midt inni den enda. Jeg ønsker å ta den alvorlig, uten at den skal styre livet mitt fullstendig. Hvem er jeg post Modum Bad, post-misjon, post-Hawaii, post-Korea og drømmene for å bety en forskjell i Nord-Korea og post livet og identiteten som lærer? Og hvordan har livet jeg har levd de siste årene og forandringen som har skjedd påvirket troen min? Fortsatt har jeg mest spørsmål, og få svar. Og jeg ønsker å tillate meg selv å være her så lenge jeg trenger, på dette stedet hvor jeg vet lite, men spør mye. Derfor er det kanskje lettere å skrive om konkrete hendelser i livet mitt, for hvis jeg skulle skrive om tankene og følelsene, ville det blitt mest spørsmål.

Så hva har skjedd - konkret - på de forskjellige områdene av livet mitt de siste tre månedene? Skriver litt om forskjellige temaer i de neste bloggpostene, Update: Helse og Update: Jobb

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar