søndag 4. august 2019

Sommerferien min - et eventyr

Ja, så måtte jeg ha hjelp på å komme opp på steinen for å få tatt et bilde :-)


Av og til blir du dratt med på et eventyr du bare ikke hadde tenkt deg. Helt uventet kan det oppstå og så er du plutselig med på noe du aldri hadde sett for deg at du gjorde.

Jeg har ikke campet noe særlig siden jeg var i barneårene, og da var det alltid med campingvogn. Erfaringene de ti siste årene var en uke på festivalen Korsvei i 2011 hvor ei venninne Rannveig og jeg lå halvveis oppå hverandre i et enmannstelt og frøs mens det høljeregna utenfor, hele uka. Alt var bløtt og klamt og ubehagelig, og aldri følte jeg at jeg var noe i kontakt med hverken naturen eller det urnorske. Hvis campinglivet var norsk folkesjel om sommeren, ja, da var jeg ikke skikkelig norsk. Neste gang var rundreise i Europa med Arnfrid og Anne. En fantastisk tur, vi kjørte litt på måfå gjennom Danmark, Tyskland, vi var noen dager i Belgia, gjennom Luxemburg, og bare gjorde det vi hadde lyst til. 12 dager. Vi hadde med oss telt, selvfølgelig. Vi måtte jo campe, det ville bli for dyrt med 12 netters betalt overnatting. Men det var omtrent det vi endte opp med. Til tross for våre gode forsett ble det en mye hotell, og bare en natt med telt, ikke så verst størrelse, kanskje 4-mannstelt, men klamt allikevel, og en helt ok opplevelse, selv om jeg ikke sov så mye den natta. Og selvfølgelig regna det.

Så derfor var jeg ikke særlig optimistisk med tanke på en hel uke på teltleir i - Skjolden? Sogn og Fjordane? Langt inn i innlandet. Jeg hadde aldri kommet på det selv, og jeg ble halvveis dratt med av Ingunn. Pakkelista var lang som et vondt år. Trengte en virkelig så mye for å være med på tur? Jeg handlet inn mer og trengte mer bagasje enn når jeg drar til Hawaii i tre måneder! To dager brukte vi på å komme oss opp, vi kjørte feil, ble trøtte og slitne og gretne, og da vi kom frem - ja, akkurat, høljeregna det. Hva skulle vi gjøre? Sitte i bilen og vente på at det kanskje slutta? Vi kom oss ut og strevde svært med å få det opp, mens alt rundt oss ble vått. Hvordan skal jeg klare dette i sju dager, tenkte jeg irritert. Dette kommer aldri til å gå.

Men - så ble det fantastisk! Og et eventyr. Naturen ble stor og vakker for meg. Hver natt når alle hadde lagt seg stod jeg utenfor og så på himmelen og campingplassen som var omgitt av fjell på alle kanter. Tenk at naturen kan være så overveldende. Og så mystisk. Jeg følte ro og fred inni meg, fikk med meg det meste av det jeg trengte i sekken (selv om jeg pakket feil på to av turene, for lite den ene og måtte låne klær av tre andre, og for mye den andre) og klarte se meg rundt på naturen når vi gikk turer, ikke bare haste av gårde fra A til B. En dag satt vi på brygga og prata i flere timer mens sola stekte, og jeg badet i norsk kaldt vann (ødelagt av Hawaii!) - godt pusha av en - flere ganger. To kvelder danset vi swing (som jeg også fikk lære av en) og jeg klarte meg ganske greit etter hvert. Å danse swing var fantastisk. Jeg som trodde det var gått av mote, og mest forbeholdt pensjonister fikk et nytt syn på det. Det var kjempegøy.

Og jeg elsket campinglivet. Vel, så hadde vi seksmannstelt på to, og kunne stå i teltet... og greit nok, så hadde vi tykk skumgummimadrass og tykke tepper under og over oss, og så fikk jeg ikke brukt stormkjøkken så mye (siden det var kafé i nærheten...) eller REAL- og boksematen jeg hadde tatt med... men like fullt ble det en del spising og grilling ute, en kveld laget vi blomkålsuppe og stekt løk og bacon på fire stormkjøkken og satt og spiste sammen med et tjuetalls andre på trebord bortover. Faktisk tror jeg det er lenge siden jeg har hatt en så gøy ferie og fått uventede, spennende møter med nye folk.

Og - jeg oppdaget noe ved meg selv. Hvor gøy det går an å ha det, og hvor kjekt det er å fokusere på trivielle ting, og være i naturen hele tiden. Det har vært mye alvor de siste årene i livet mitt, litt for mye. Av og til føler jeg at jeg lever under vann. Det merket jeg på turen. Jeg trengte å bli vekt opp, å le mer, å prøve noe nytt, å utfordre meg selv og finne litt tilbake til den jeg var før, da jeg var mer ubekymra og tenkte litt mindre.

Så for meg ble campinglivet i sommer et lite eventyr, og et jeg gjerne drar på igjen!

Noe av alt jeg dro med meg


På vei opp til Dulsete

Ja, hva heter det her nå igjen..?

Egen barista på den ene toppen



Helgedalsnosi. Å bli bedre kjent med Ingunn var noe av det fine på turen.


Fine Skjolden


2 kommentarer:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    SvarSlett
  2. Dette for å informere deg om at vi tilbyr alle typer lån (forretning, personlig, konsolidering, bil, investering osv.) @ 3% årlig rente. Trenger du et lån og har blitt avslått av banken din på grunn av dårlig kreditt? Har du ubetalte regninger eller er gjeld? Vi er raske og pålitelige og ærlighet er vårt vaktord.

    Fyll ut søknadsskjema
    Fullt navn: Adresse: Kjønn: Beløp som trengs: Varighet: Land: Yrke: Telefonnummer: Lånets formål:

    Vennlig hilsen,
    Send oss en e-post: teresa.m79@aol.com
    Fru Teresa M Slater (administrerende direktør)
    Divine Investment Company

    SvarSlett