torsdag 9. mai 2013

Tiggeren og jeg

Det er en dag nå i april med fint vær at jeg ser henne for første gang på Bryne - en romkvinne, en tigger utenfor Kiwi midt i sentrum. Samme dag på jobb har jeg lest et innlegg i Jærbladet om en forarga jærbu som har truffet på henne og vil ha henne vekk til fordel for bøssebærere og skikkelige hjelpeorganisasjoner.

Jeg støkker likevel når jeg ser henne, blir helt satt ut, hun ser på meg med bedende blikk og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, om jeg skal si noe, gi noe, la være.... plutselig var dette så enormt nært, ikke på en misjonstur, ikke langs Oslo´s gater eller til og med Stavanger... men her, rett utenfor hjemmet mitt. Jeg er sliten etter jobb og trening og kjenner at jeg ikke orker kampen.

For det handler om mer enn 5 kroner. 

"Jeg klarer å smile til henne!" tenker jeg inni meg og mønstrer et smil og går så videre.

Etterpå tenker jeg lenge på dette. Jeg kjente den samme følelsen første gang jeg ser romfolk utenfor Rema 1000 med et blad jeg aldri har hørt om før, "Folk er folk." Jeg blir skeptisk, rådvill, og tenker at jeg kan jo kjøpe det på vei ut. Når jeg er ferdig å handle og kommer ut er han ikke der lenger, han med bladet. Jeg føler en flau lettelse.

gade køretøj hjemløs Køligt billede fattigdom jeg frankfurt tigger kvinde


Problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal forholde meg til dette. Hva skal jeg gjør? Det er så mange tanker og følelser i sving, jeg har fulgt med i debatten rundt romfolket like mye som alle andre og er fullt oppdatert om bakmenn, og hva offentlig tigging gjør med et samfunn, og hvordan vi ikke vet hva pengene går til, og så videre.... samtidig har jeg kjent sterkt på en følelse av at vi kan jo ikke bare late som om det ikke eksisterer!! Skal vi forby tigging fordi at vi rike nordmenn skal føle oss bedre og slippe å se situasjonen til romfolket?! Skal vi lukke øynene for hvordan økonomien faktisk er i store deler av Europa, nabolandene våre?! Det virker helt feil. Og kommer vi til å hjelpe dem mer om vi forbyr tigging?! Jeg tror ikke det. Jeg tror vi kommer til å glemme dem.

Allikevel... jeg har kjempet denne kampen før, siden jeg traff den første tiggeren på gatene i Estland i 1996, - jeg gråt, venninna mi gråt, vi kjøpte mat og drikke og gav ham noen småslanter. Etter det har jeg truffet utallige tiggere, gjennom mange år i Asia før det ble vanlig i Oslo. Etter mange kamper bestemte jeg meg for å alltid gi noe, enten det var 1 krone eller 50, fordi jeg trodde at å gi dem ikke bare oppmuntrer dem og dekker et behov, men fordi det også gjorde noe med meg. Og jeg ble overbevist om at det gjør noe med meg, hjertet mitt og holdningen min å ikke gi.

Men så kom de til Oslo, til mitt eget land, sammen med alle debattene i media, og jeg sluttet å gi alltid. Og så begynte jeg å gi sjelden. Jeg kjente på tvil om hensiktene deres, irritasjon og frustrasjon sammen med medfølelsen. Jeg visste bare ikke hva jeg skulle gjøre.

Men så leser jeg denne artikkelen i dag morres, før jeg har orka å kjempe kampen om hvordan jeg skal forholde meg til romfolk og andre tiggere i mitt eget land og min egen by, og jeg skjems, jeg blir flau et sted der inne og trist over meg selv...




Artikkelen kan du lese her om du vil: 


Hun møtte kvinnen bak tiggerkoppen


Vibeke pleide å følge tiggerdebatten med interesse. Etter at hun ble venninne med rumenske Mariana er det blitt en pine med de mange og tøffe medieoppslagene.






Hva har en kvin­ne fra den
lut­fat­ti­ge ru­mens­ke lands­byg­da til fel­les med en kvin­ne fra Oslos vest­kant? Vel, mors­rol­len til å be­gyn­ne med. Etter­hvert viste det seg at det var mer. Møtet med ru­mens­ke Ma­ria­na på kirke­trap­pen uten­for Oslo Vest­re Fri­kir­ke skul­le endre mye for Vi­be­ke Em­ber­land Uhlig og for rom­kvin­nen Ma­ria­na.

Nå gle­der den tid­li­ge­re tig­ge­ren seg over å kunne stå opp klok­ken fem om mor­ge­nen for å gå på jobb. Om en uke flyt­ter hun inn i egen lei­lig­het. Og Vi­be­ke veks­ler nå små­pen­ger for å kunne om­set­te dem i sam­ta­ler med de mange tig­ger­ne i Oslos gater.

His­to­ri­en star­ter en søn­dag for­mid­dag i slut­ten av no­vem­ber i fjor. Vi­be­ke har nylig lan­det på emne for mas­ter­grads­opp­ga­ven i dia­ko­ni som hun skal skri­ve ved Dia­kon­hjem­met. «Kirke­folk og rom­folk - møter på kirke­trap­pen» er tit­te­len. Den harde ord­bru­ken og de mange medie­opp­sla­ge­ne om rom­folk har gjort henne rys­tet og litt in­ter­es­sert.
 Hvem er disse men­nes­ke­ne som har gjort det nød­ven­dig å sette lås på bosspan­ne­ne i Vi­be­kes nabo­lag? Hvor­dan kan nord­menn bruke så harde ord over­for dem? Og på den andre side, hvor­for må rom­folk bruke bus­ke­ne til å gjøre sitt for­nød­ne? Og ikke minst: hvor­dan kan en dia­ko­nal re­spons over­for rom­folk se ut?

Me­nin­gen er å be­sø­ke andre me­nig­he­ter enn hen­nes egen Oslo Vest­re Fri­kir­ke der hun har sin prak­sis­pe­rio­de. Det fin­nes jo ikke tig­ge­re på trap­pen der. Men denne førs­te søn­da­gen i prak­sis­pe­rio­den hen­nes sit­ter det en ens­lig kvin­ne med tig­ger­kop­pen sin på kirke­trap­pen. Vi­be­ke hil­ser på, gir henne noen myn­ter i kop­pen. Vil hun bli med inn i kir­ken? Men kvin­nen som sit­ter der kan ikke et ord norsk eller en­gelsk. Etter å ha prøvd på fransk og tysk bru­ker Vi­be­ke det ene ordet hun har i sitt ru­mens­ke vo­ka­bu­lar.
– Copii? spør hun.
Det mor­som­me ved at barn i fler­tall heter «kopi» på ru­mensk gjør at hun hus­ker det.
Re­spon­sen er umid­del­bar. Det lyser opp i an­sik­tet til kvin­nen. To fing­re strek­kes i været. Vi­be­ke viser at hun har tre barn.
– Ved hjelp av fin­ger­språk viste vi hvor store de var, og kom også fram til al­de­ren. Da var vi plut­se­lig to mødre. Vi var forbi kop­pen, for­tel­ler Vi­be­ke.
 Kvin­nen ble ikke med inn i kir­ken. Da Vi­be­ke kom ut etter­på med litt kirke­kaf­fe til henne var hun i ferd med å gå.

Neste søn­dag sit­ter ikke kvin­nen på kirke­trap­pen, men nede på for­tau­et. Vi­be­ke set­ter seg ned med henne og gir tegn til kirke­trap­pen. Hvor­for sit­ter hun ikke der? «Go, go, go» sier kvin­nen og viser hvor­dan hun er blitt jaget fra kirke­trap­pen.
 Vi­be­ke har tid­li­ge­re selv jagd rom­folk fra søp­pel­kas­sen sin. Men nå har hun stu­dert rom­fol­kets his­to­rie med for­føl­gel­se. Noe er an­ner­le­des. Umid­del­bart slen­ger hun armen rundt skul­de­ren hen­nes.
 – Når jeg kjen­te henne ble jeg så fø­lel­ses­mes­sig opp­bragt over at hun var be­hand­let slik, hus­ker Vi­be­ke. Men hva så? Hun ville ikke bli med inn i kir­ken. Vi­be­ke tyr til en kom­bi­na­sjon av kropps­språk og enkel en­gelsk:
– Look, job?
– Å, yes job, madam! Job super! Rom­kvin­nen strå­ler.
– Kom, sier Vi­be­ke og peker mot kirke­dø­ren. Ma­ria­na er tvi­len­de.
– Pos­sib­le? spør hun.
– Yes, you my fri­end, sier Vi­be­ke.
Idet hun sier det strek­ker kvin­nen fram hån­den og pre­sen­te­rer seg med navn. Etter dette går Ma­ria­na og Vi­be­ke sam­men inn på guds­tje­nes­ten. Ma­ria­na peker og kom­men­te­rer.
Ingen barn i kir­ken i Ro­ma­nia. «Popa» har sort preste­drakt, ikke hvit som her. Vi­be­ke for­står at denne damen er kirke­vant, og at hun re­flek­te­rer over for­skjel­ler mel­lom en norsk guds­tje­nes­te og en ru­mensk.

Så skjer det noe helt spe­si­elt. Kol­lekt­bøs­sen nær­mer seg. Vi­be­ke ten­ker med seg selv at nå tar hun an­svar. Hun har in­vi­tert rom­kvin­nen inn på guds­tje­nes­ten, så hun må passe på at fris­tel­sen ikke blir for stor for den fat­ti­ge kvin­nen.
Idet kol­lekt­bøs­sen kom­mer forbi de to kvin­ne­ne gra­ver Ma­ria­na dypt i lom­men. Myn­te­ne sild­rer ned i bøs­sen. Det går et støkk gjen­nom Vi­be­ke og kvin­nen som sam­let inn kol­lek­ten.
– Hun tømte lom­me­ne sine, det var til skam for oss. Det var som et ekko fra Jesu for­tel­ling om enken og de to myn­te­ne, sier Vi­be­ke.

Etter guds­tje­nes­ten blir Ma­ria­na med på kirke­kaf­fe. Vi­be­ke er spent. Men folk i me­nig­he­ten er hyg­ge­li­ge og strek­ker ut en hånd for å hilse på. Når de kom­mer ut på kirke­trap­pen må Vi­be­ke over­be­vi­se Ma­ria­na om at det fort­satt er greit å tigge på kirke­trap­pen.
Å tigge uten­for kir­ken hadde all­tid vært en skam, nå var det uten­ke­lig. Neste søn­dag kom­mer hun til­ba­ke til guds­tje­nes­te. Uten tig­ger­kop­pen.
– Som tig­ger følte jeg meg som et dyr. Jeg hadde ikke mat, kunne bli spar­ket til og spyt­tet på. Jeg skam­met meg over å måtte tigge. I møte med Vi­be­ke og Rei­dulf (pres­ten i Oslo Vest­re Fri­kir­ke, red.​anm.) opp­lev­de jeg for førs­te gang å føle meg vel­kom­men et sted i Norge, for­tel­ler Ma­ria­na til Dagen.
– Jeg hadde med meg tolk neste søn­dag, og på en blan­ding av norsk, ru­mensk og en­gelsk snak­ket vi på en dyp og varm måte om syk­dom i nær fa­mi­lie og om det å være mor, sier Vi­be­ke.
– Etter hvert har jeg lært meg litt ru­mensk, men det er utro­lig å se hvor­dan de vik­tigs­te ting i livet godt kan for­mid­les med få ord, hen­der og hjer­tet. Og litt Goog­le Trans­late, ler hun.

Den aller ster­kes­te øye­åp­ne­ren for Vi­be­ke var end­rin­gen som skjed­de i henne selv. Kvin­nen med tig­ger­kop­pen ble plut­se­lig Ma­ria­na, en kvin­ne med en al­vor­lig syk mann som ikke len­ger kunne for­sør­ge fa­mi­li­en og ikke hadde råd til lege­hjelp.
En kvin­ne som måtte for­la­te sine to barn for å tigge i et kaldt og frem­med land og som på denne måten har for­sør­get fa­mi­li­en sin i fire år.
Vi­be­ke er ikke ukjent med inn­si­gel­se­ne. At tig­ger­ne er en del av or­ga­ni­ser­te nett­verk. En krone til en tig­ger er en krone til bak­men­ne­ne. At rom­folk rei­ser fra by til by for å tigge, stje­le eller drive han­del alt etter som. Hun kan ikke ute­luk­ke at det noen gan­ger kan være slik. Hun kan for­stå at folk låser bosspan­ne­ne sine når uved­kom­men­de roter søp­pel ut­over gaten.
Men da hun hils­te på en av disse viste vir­ke­lig­he­ten seg å være en helt annen. Hun hils­te på en tig­ger og ble kjent med et men­nes­ke. Alt hun i etter­tid har gjen­nom­gått av rap­por­ter om te­ma­et be­kref­ter at Ma­ria­nas his­to­rie er re­ge­len og ikke unn­ta­ket.
– Ma­ria­na er en per­tent­lig og or­dent­lig kvin­ne som er tvun­get til tig­ging av om­sten­dig­he­ter hun ikke selv har kon­troll over. Hun har for­talt meg at det er tre ting hun har øns­ket seg i livet, å kunne lese, å kunne skri­ve og å få en jobb. Jeg ten­ker at det viser at vir­ke­lig­he­ten kan være en annen enn vi tror.

Selv kjen­ner Ma­ria­na ingen ru­me­ne­re i Oslo som har «bak­menn».
– Hver­ken jeg eller noen i fa­mi­li­en min er del av noe or­ga­ni­sert nett­verk. Pen­ge­ne vi tje­ner går til fa­mi­li­en, sier Ma­ria­na.
Vi­be­ke, som kjen­ner Ma­ria­nas øko­no­mi godt, be­kref­ter dette.
Møtet med Ma­ria­na på kirke­trap­pen har snudd opp ned på mye i Vi­be­kes liv. Når hun er ute og hil­ser på tig­ger­ne opp­ly­ser hun om adres­ser der en kan få hjelp. Plut­se­lig er det også blitt av be­tyd­ning å ha små­mynt klar i lom­men.
Ikke 20-kro­ne­re, det blir fort dyrt i leng­den. Men når hun put­ter et krone­styk­ke i kop­pen får hun møtt blik­ket og kan­skje veks­let noen ord.

Etter hvert som flere kjen­ner henne opp­le­ver hun at noen kan ta tak i henne på gaten. «Det er kaldt, hvor skal vi sove», sier de. Da føler hun seg mak­tes­løs. Men hun trøs­ter seg med at selv om ingen kan hjel­pe alle kan alle hjel­pe noen. Og det gjør Vi­be­ke nå.
– Jeg skjøn­ner jo at noen kan være prin­si­pi­elt mot tig­ging, at man skal myn­dig­gjø­re og ikke bidra til et møns­ter av tig­ging. Og hvis en får til en dia­ko­ni som hjel­per på andre måter enn å gi pen­ger i kop­pen er det øns­ke­lig. Men jeg vet at Ma­ria­na for­sør­get sin fa­mi­lie i fire år ved hjelp av tig­ging. Hun holdt barna i skole. Og hun var ikke her fordi det var så kjekt, hun for­tel­ler om et hardt liv, sier Vi­be­ke, som også har blitt in­ter­vju­et av gate­ma­ga­si­net Folk er Folk denne må­ne­den.
Det var ikke slik at hun ikke var in­ter­es­sert i å hjel­pe før. Men i lik­het med mange nord­menn gjor­de hun det helst gjen­nom ulike hjelpe­or­ga­ni­sa­sjo­ner. Fort­satt tror hun på or­ga­ni­sa­sjo­ner, men er redd for at det blir en måte å sette bort dia­ko­ni­en på.
– Ære være vel­ferds­sta­ten, men vi har in­sti­tu­sjo­na­li­sert li­del­sen og nøden bort fra gate­bil­det. Vi er ikke vant til at folk i vårt sam­funn ikke har ret­tig­he­ter. I me­nig­he­te­ne vil vi gjer­ne skyve nøden bort på in­sti­tu­sjo­ner og pro­fe­sjo­nel­le så det ikke for­styr­rer oss i vår kom­fort, for å sette det litt på spis­sen. Det er greit å gi til Frel­ses­ar­me­en, men det er i vår egen lo­kal­me­nig­het jeg mener vi har de aller beste for­ut­set­nin­ger for å in­klu­de­re og gi men­nes­ker det de tren­ger.

Vi­be­ke tror tig­ger­ne på trap­pen kan være en gave til me­nig­he­ten som kan re­vi­ta­li­se­re dia­ko­ni­en. Når men­nes­ker uten ret­tig­he­ter i vel­ferds­sta­ten brin­ger nøden sin helt på dør­ters­ke­len til nors­ke me­nig­he­ter blir en tvun­get til å tenke an­ner­le­des.
– Jeg tror vi er litt sje­ner­te over­for hver­and­res li­del­se og nød også. Vi tren­ger å tenke litt an­ner­le­des, også om vår egen nød. Å vise sår­bar­het er en del av vår men­nes­ke­lig­het, det ska­per nær­het.
Men hva har skjedd i Oslo Vest­re Fri­kir­ke etter at Ma­ria­na satte seg ned på trap­pen den søn­da­gen rett før ad­vent? Linn Sæbø er pas­tor i me­nig­he­ten og for­tel­ler at det ikke bare var lett.
– Både jeg og andre stø­ter på for­dom­me­ne vi sit­ter med når det gjel­der tig­ge­re. Det har vært be­ri­ken­de, og sam­ti­dig ut­ford­ren­de, for­tel­ler Sæbø.

Som en del av mas­ter­grads­ar­bei­det sitt har Vi­be­ke ut­ford­ret me­nig­hets­med­lem­mer til å dele hvil­ke tan­ker de gjor­de seg om tig­ge­ren på kirke­trap­pen. Alt var ikke like pent, for­tel­ler Vi­be­ke.
– Flere kom og for­tal­te om tan­ker som de halv­veis sen­su­rer­te selv. «Ikke sitt der og tigg, få deg noe å gjøre» tenk­te noen. Andre tenk­te at hun kunne nå sitte på noe så hun ikke ble så skit­ten.
Etter den andre søn­da­gen i kir­ken in­vi­ter­te Vi­be­ke Ma­ria­na hjem til seg. Her fikk hun lære seg å bruke støv­su­ger og andre «mo­der­ne» ren­gjø­rings­red­ska­per som fin­nes i nors­ke hjem. Be­ta­lin­gen kom under fri­be­lø­pet for be­skat­ning. Etter hvert gjor­de Ma­ria­na rent hos flere av Vi­be­kes venn­in­ner som en ar­beids­tre­ning.
I dag ar­bei­der hun for en ren­gjø­rings­be­drift og går på skole med støt­te fra gate­ma­ga­si­net Folk er Folk. Vi­be­ke og Ma­ria­na er gode venn­in­ner og en del av samme me­nig­het. Fak­tisk må Vi­be­ke inn­røm­me at hun er langt of­te­re på guds­tje­nes­te nå enn før hun traff venn­in­nen.

Er det så en­kelt som å hilse på nær­mes­te tig­ger, og slip­pe sol­skinns­his­to­ri­en løs? Nei, sier Vi­be­ke.
– Jeg kan jo ikke ge­ne­ra­li­se­re og si at en­hver tig­ger som sit­ter på en kirke­trapp er som Ma­ria­na. Men vi må være vil­li­ge til å møte dem som en­kelt­men­nes­ker. Og vi må våge å stil­le oss spørs­må­let om hvor­dan vi selv ville tak­let den si­tua­sjo­nen de be­fin­ner seg i, sier Vi­be­ke.
– Jeg kan ikke snak­ke for andre og vil ikke si hva kir­ken skal gjøre. Jeg kan bare si at Vi­be­ke åpnet døren til kir­ken for meg, og Rei­dulf (pres­ten i Kir­ken, journ.​anm.) øns­ket meg vel­kom­men. Det er en gave fra Gud, sier Ma­ria­na – som i dag gle­der seg mange dager i for­vei­en til å gå til guds­tje­nes­te.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar