søndag 7. juli 2013

Sushikveld ala "4-stjerners middag!"


Utgangspunkt: 

  • Cathrine vett kje om hu lige sushi, men hu har spist det fem gange og har veeeeldig lyst å liga d. I tillegg har hu sett på "4-stjerners middag" og "d e super-in og hipt med sushi!" 
  • Ina har kje så veldig kjennskap t sushi, hu lige d og har spist det någen gange, aldri laga d, men e te gjengjeld veldigt nøyaktige og veldigt goe t "potleting" sånn som dette. 
  • Astri e definitivt eksperten. Hu har lagt sushi så mange gange at hu vett kje heilt KOR mange gange, hu har faktisk lagt t et heilt utdrikningslag, og "d va villt møje arbeid!" og har forberedt seg nøye og kjøpt inn alt me trenge + litt te. 
  • Eg vett kje heilt kem eg e i dette. Eg har spist sushi siden 1997 (uten å veda, i mange år, at d va sushi og faktisk rå fisk eg spiste), men har egentlig ikkje peiling. Eg har spist d i USA, Asia og Norge og kjøpt d mange ganga på Rema 1000 t middag, laga d ein gang, men va visst ikkje så flinke.


Dette va utgangspunktet og starten på sushikvelden i går hos Cathrine klokkå sju. Astri bar på Klara (på 2-3 måna) innimellom mens hu instruerte oss andre uerfarne, mens Cathrine grudde seg meir og meir t å smaga, for "tenk om hu ikkje likte det!!" Hu lagte sikkert 5 rulla i en fei, mens Ina lagte kanskje 2 på sama tiå, men te gjengjeld feilfrie og perfekt størrelse, mens me alle irriterte oss over risen som klistra seg te fingrane. 

Laks. Scampi. Avocado. Mango. Filadelphiaost. Gulrot. Agurk. Sesamfrø. Og soyasaus og wasabi og nagiri, maki, sashimi og en masse fremmedord eg ikkje har någe forhold t. Astri kunne alle de japanske ordå og ingrediensene.



Resultat: Sushi-middagen blei ein udelt suksess!! Cathrine eeeeeelska d! Hu va litt letta og veldigt høge. Me snakte om mat gjennom heila det timar lange måltidet. Me likte d så godt at me begynte å snakka om neste gang me sku ha sushikveld og ke ingrediense me då sku ha med. Og så snakte me om når me ska laga koreansk mat (siden eg skrøyda vilt av denne maten som e omtrent ukjent i Norge) og tapas (min favoritt) og alt det andre me sku laga i framtiå. Ikkje minst koss me sku stilla opp på åpningsdagen t Sabi sushi på Bryne neste helg. D va rett før me begynte å planlegga ein tur t Japan!! 



Seinare på kvelden kom Eirik og Joakim og prøvde å spisa opp restane av vår vellykka rett, de va veldigt fornøyde. Drøsen fortsatte over t tema som instagram og romfolk, om byggebransjen sin tilstand og ferieplaner, men kom stadig innom sushisuksessen. 

Det blei ein seine kveld. Nok ein goe ein. Eg vett kje om d e fordi eg har spist sushi så lenge og mange ganger elle ke d e, men eg va kanskje den som va minst imponerte. Men te gjengjeld e eg kanskje den som e mest imponerte over disse jentene; Cathrine, Astri og Ina. For de e någe for seg sjøl. På same måden som de engasjerte seg for sushi, engasjere de seg for meg og mange andre folk, enten d e någen som trenge hjelp elle de andre rundt seg. Alle tri har en enorme evne te å se andre, te å lytta, te å gi av seg sjøl og vær någe for mange. Igjen og igjen imponere de meg. Endå meir enn sushien!


På dette bildet va jo alle kjempefine, alle utenom meg. Jaja, det får gå!

2 kommentarer:

  1. Kjære Renate!

    DU e noge for deg sjøl!
    Takk for at du e du! Eg lige deg!

    :)

    SvarSlett
  2. Å Astri takk for den kommentaren!! Og for at du kommentere, eg lige det, og eg lige deg!!

    SvarSlett