tirsdag 28. mars 2017

Hva er det egentlig som skjer i Syria?

Foto: DagsavisenDe siste dagene har jeg brukt en del tid til å sette meg bedre inn i Syria-konflikten siden fribyforfatteren "min", Mohammad Habeeb, skal intervjues på Snakk! på Mellombels Ølstove på Bryne i morgen kveld. Men også fordi jeg har kjent lenge at jeg vil lære mer, vite mer om dette. Så jeg har brukt noen timer på å se både nye og gamle nyhetssendinger, samt en del dokumentarer, som fokuserer på forskjellige aspekt av krigen.


Jeg tok initiativet og kontaktet Snakk! blant annet fordi jeg tror at Mohammad kan lære oss på Jæren mer om hva det er som egentlig skjer i Syria. Selv jeg som jobber ukentlig med Mohammad har jeg problem med å forstå hva det er som foregår der, og hva det er jeg skal håpe på, rett og slett hvem jeg skal heie på! Det er ikke nok å følge med på nyhetene for bildet er så stort og fragmentert. Vi hører at det er store aktører involvert; Russland, Iran, USA... de holder med forskjellige syriske parter, de samarbeider, og så bryter de samarbeid. De bomber, men vi vet ikke nødvendigvis hvem av dem, eller hvorfor. Vi har hørt navnet, men vet kanskje lite om Assad-regimet - diktatoren som styrte landet før den arabiske våren skjedde i 2011. Hva var det egentlig som foregikk i landet før vi fikk tusenvis av flyktninger på dørstokken her hjemme? Hvorfor skjedde dette, hva er bakteppet? Etter hvert har vi hørt mer og mer om ISIS, hvordan kom de inn i bildet, hvordan oppstod de? Om vi følger med forstår vi at det er enda flere aktører involvert, det er forskjellige opprørsgrupper - er ikke Peshmerga en av dem? - de er jo kurdere - hvor passer de inn i bildet? Og de forskjellige gruppene styrer eller kjemper i forskjellige deler av landet, noen er sunnimuslimer, andre shia, og så forstår vi at det er en del av krigen også.

Til mer jeg leser og ser til mer forstår jeg, samtidig som jeg får flere og flere spørsmål. Det er så mange involverte. Det er ikke så enkelt at det er de gode mot de vonde. Hvem er Assad? Er det han som er hovedproblemet? Eller er det ISIS? Fins det noe alternativ til en bedre regjering om Assad skulle bli styrtet? Fins det moderate krefter, demokratiske krefter? Og hva med nabolandene, den gamle historien som også spiller inn. Hvordan skal vi forstå dette? Hva er det egentlig som skjer?

Foto: SølvbergetTil mer jeg ser og hører til mer vondt i magen får jeg. Jeg har grått tårer over og bedt bønner for Syria de siste dagene. Lidelsen er så ekstrem. Ondskapen er så stor. Forvirringen er total. Men midt i det hele, også skjønnhet. En lege som holder ut. En danser som danser i ruinene og lærer foreldreløse barn å danse, og gir dem en pause fra krigen. Men det er en krig Mohammad tror kommer til å vare lenge, lenge. Jeg kjenner på sorg over hvordan vi behandler flyktningene og hvor lite vi har forstått av situasjonen. Jeg lurer på om jeg skulle ha gjort mer. Og på hvordan vi kan hjelpe mer i Syria, men også de som kommer til Norge. Kanskje var det ikke riktig å åpne alle dørene i 2015, men det føles også utrolig feil å stenge dem slik vi har gjort nå i 2017. Hvor fort gikk ikke mange av oss nordmenn fra å åpne hjemmene, til å stenge dem igjen i frykt.

Og så har jeg ingen god løsning, det er det verste av alt. Jeg har tro på å ta imot en god del flyktninger, men ikke mer enn vi klarer håndtere, og å gjøre det beste ut av det. Og jeg har tro på å gjøre enda mye mer enn vi gjør i Syria, men jeg vet ikke hvordan.

Dette er noe jeg må snakke mer med Mohammad om, kjenner jeg. Han har kjent Assad-regimet på kroppen, han vet hva de er i stand til, han kan hjelpe meg til å forstå situasjonen bedre, kanskje gi inspirasjon til hva vi kan gjøre, hva vi kan håpe og be om. Ellers, for å ikke bli totalt motløs eller likegyldig, så kan jeg lære mer, og å dele det jeg lærer med andre. Og ikke slutte å bry meg, å fortsette og prøve og forstå, og aldri slutte å håpe. For det er håp. Det må det være.



Noen interessante dokumentarer/program:

Assad - fem år med borgerkrig

Norske krigere i Irak og Syria

Våpenhvilen brytes

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar