lørdag 9. desember 2017

Førjulstid

Jula kommer tidligere og tidligere for hvert år, syns jeg. Og nå merker jeg at det allerede tidlig i november begynner å fylles opp. Høsten har bare sprunget av gårde, og så akselerer det fra november av. Og enda har jeg ikke vært i en butikk og kjøpt en eneste gave! Heldigvis fikk jeg gavekort på klær av mor, og Christina har mast på meg og fikk meg i dag endelig med ut for å kjøpe noen klær jeg kan ha på jobb og til jul. Jeg hadde nesten gitt opp å komme meg i en butikk selv, og lurer på om jeg må ty til kleshandel på nett, slik jeg gjorde før, for å få nye klær i hus. Å gå i butikker er så tiltak, på samme måte som å pynte leiligheten til jul (hvor jeg heldigvis fikk hjelp av Isabella) og å rydde og vaske i skuffer og skap. 

Førjula begynte for min del 9.november da vi hadde julebord med huskjerka som jeg er en del av. Torstein og Carly hadde pynta så flott til jul, siden de ville ha en skikkelig norsk jul før de dro til sommer i Australia. Jeg kan godt spise pinnekjøtt mange ganger i året, jeg! Vi fikk servert nydelig middag og hadde en kjempefin kveld sammen. 

Mari, Olene, Ellinor og jeg fikk til en hyttetur også midt i travelheten. Vi endte opp på ei hytte på Reve. Det ble noen fine dager med mye lesing, snakking og mer stillhet enn vanlig. Godt å komme seg vekk til ei hytte i skogen, og kunne være litt av i noen dager.


Så ble det noen fine dager i Oslo i midten av november med jobben. Jeg var på min første nasjonale nettverkssamling for Friby, hvor jeg treffer andre koordinatorer som jobber med det samme som meg, nemlig å være vertskap for en forfulgt forfatter hvert andre år. Det ble noen kjempefine dager hvor vi fikk møte Norsk forfattersentrum, Oversetterforeningen, Fritt Ord og var samlet til spennende samlinger på Litteraturhuset. Et bonus var et lite kaffebesøk med kusina mi, Tina, som bor i Oslo. Skulle gjerne sittet i mange timer.

Det ble et lite selskap selv uten den mislykka kaka mi! Christina trådte til og lagde lapper, og mor hadde med ostekake. Jeg fikk miksa sammen noen brownies (fra Toro selvfølgelig!), så alt ordna seg til slutt. I etterkant har jeg fått flere tilbud om hjelp til kakebaking, og neste plan er å lage Firkløverkake (sammen med noen!). Det skal visstnok være så lett..? Hvert år jeg fyller året fylles jeg med takknemlighet for familien jeg har og alle vennene.

Av alt vi tar fra USA syns jeg det er fint å beholde Thanksgiving. Det er en tradisjon hvor målet ikke er å selge, men takknemligheten står i sentrum. Hva er vi takknemlige for? Hva er det vi allerede har som vi kanskje tar for gitt? Så da Anett og noen jeg kjenner fra Imi inviterte meg, ble jeg veldig glad. Det ble Thanksgiving på skikkelig amerikansk vis, med kalkun og tilbehør og pecan pie til dessert. Og årets første gløgg! 

Ellers har vi jo starta en beskjeden bokklubb; Ellinor, Anne og jeg til nå. Vi treffes en gang i måneden på Mellombels ølstove. Det har vært kjempekjekt, selv om klubben blir litt til mens vi går. Har aldri vært i en sånn bokklubb før og er ikke sikker på om det kanskje fins en del regler vi skulle forholdt oss til? Vi begynte med Kjartan Fløgstad (Etter i saumane), gikk over til En moderne familie av Helga Flatland, og nå hadde vi lest Begynnelser av Carl Frode Tiller. Sistnevnte var en fantastisk bok med mange lag, og kan absolutt anbefales. Det var nok den boka jeg til nå ble mest imponert av. 

Til neste gang prøver vi oss på Alf Kjetil Walgermo (journalist i Vårt Land) sin nylige utgivelse Røff guide til Bibelen. Selv om jeg har lest og leser en god del i Bibelen, er det interessant å lese hva en annen trekker fram som viktig med boka. En bonus var at Ellinor og jeg skulle på Kapittel (litteratur- og ytringsfrihetsfestival i Stavanger) sin julefest hvor nettopp Alf Kjetil Walgermo skulle bli intervjuet om den nye boka si. Etterpå endte vi på Renaa i samtale om tro og Bibelen i flere timer, og Walgermo utbrøt mot slutten at "tenk at det går an å ha en sånn samtale på en pub i Stavanger!" Jeg var godt fornøyd med det og personlig hilsen i boka! #starstruck

Hverdag: Tre generasjoner spiller Carcassonne hjemme hos min søster Christina. Syns det var så fint å tenke på at vi var tre generasjoner som spilte sammen. 


Til slutt kom jeg hjem i går fra en forholdsvis stor menneskerettighetskonferanse med jobben min, Safe Havens i Malmø i Sverige. Det var tre spennende dager med mange interessante seminar og konserter. 

Så det var litt fra førjulstida mi. Jeg venta til 1.desember med å høre på julesanger, og nå kan jeg så smått kjenne litt julefølelse. Etter at Isabella hjalp meg å handle julepynt og pynte til jul, og jeg til og med har fått et lite falskt juletre på plass, tenker jeg at nå kan julen snart bare komme.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar